Hrek : Futamelzetes - San Marin-i GP |
Futamelzetes - San Marin-i GP
2005.04.20. 20:30
Mirl ismert Imola, a San Marin-i Nagydj helyszne? Els krben persze sajnos arrl, hogy 1994-ben, tragikus krlmnyek kztt itt halt meg Roland Ratzenberger s Ayrton Senna; msodik krben pedig a szokatlanul magas rzkvekrl. Imolban megkezddik az idny eurpai szakasza, amely akr trendezheti az ervonalakat is.
Olaszorszg mg az j ppa megvlasztsnak lzban g, amikor a Forma-1 megrkezik a htvgi San Marin-i Nagydj helysznre, Imolba, s ezzel kezdett veszi a 2005-s idny eurpai szakasza. Ausztrlia, Malajzia s Bahrein utn a vilgbajnoki sorozat gyszlvn hazatr; a dli fltekn, a trpusokon s a sivatagban tett krutazs utn mr-mr gy tnik, Imola csak egy khajtsnyira van a csapatok otthontl.
"Az eurpai szezonban logisztikailag sok szempontbl egyszerbb a nagydjhtvgk lebonyoltsa" - mondja Mario Theissen, a Williamsnek motort szllt BMW sportigazgatja. - "Az utazs kevsb idignyes, nem kell 'a kofferbl lnnk', mert a paddockban ott sorakoznak a kamionjaink s motorhome-jaink. A szerelk s mrnkk dolgt nagyban megknnytik ezek a mobil irodk s mhelyek."
A Forma-1 jniusban, kt verseny erejig mg kiruccan ugyan szak-Amerikba, de a szeptember 25-i Brazil Nagydjig ettl eltekintve Eurpban marad. Ahol egybknt - fknt a jellemzen alacsonyabb hmrskleti viszonyok kvetkeztben - trendezdhet az ervonalak eddigi rendszere is. Legalbbis ebben remnykedik a 2005-ben pocsk rajtot vev Ferrari, s ezt prblja elkerlni az jdonslt sikercsapat Renault s Toyota.
A tengerentli futamok zsfolt idbeosztsa utn a csapatok hagyomnyosan San Marinban vetettk be tfog fejlesztseik els temt. Br ez idn is gy lesz, a futamonknti motorcsert tilt j szably nmileg megneheztette a dolgukat. A Bahreini Nagydj ta eltelt hrom htben mindenesetre intenzv tesztsorozatot bonyoltottak le: mind a tz istll tlttt legalbb egy napot a plyn. A legnagyobb tvot, 7018 km-t a lemaradsban lv Ferrari teljestette, ket a BAR (5858 km) s a Renault (4890 km) kvette. A Minardi kzben mlt pnteken, Mugellban bejratta az j PS05-t, amit ettl eltekintve elzetes tesztels nlkl fognak bevetni Imolban. A kis faenzai istll azt remli, hogy a 2005-s modellel, amibe mr a Red Bullval megegyez Cosworth motort szereltk be, utolrheti a Jordant.
Az v els hrom versenyn hrom klnbz meznyt lthattunk, s Imolban egy negyedik ll rajthoz. Juan-Pablo Montoya ugyanis tovbbra sem plt fel vlt vagy valdi teniszsrlsbl, s a Bahreinben nagyot villant Pedro de la Rosa helyett ezttal a McLaren msik tesztpiltja, Alex Wurz lhet be az autjba. Az elmlt kt htben Wurz mindenkinl tbbet tesztelt, gy volt ideje alkalmazkodni az MP4-20-hoz, amely korbban tl szknek bizonyult magas termethez.
Rzs rzkvek
"Senkit nem akarok untatni az 'Imola nehz plya, az autknak meg kell lovagolniuk a kerkvetket, rmensen kell vezetni, az elzs nehz, bla-bla-bla' szveggel, mert biztos vagyok benne, hogy ezt mr mindenki ezerszer hallotta" - foglalja ssze a rutinos David Coulthard szrakoztatan az imolai plya jellegzetessgeit.
DC nyilatkozata kiss rendhagy ugyan, de dihjban mindent elmond, amit errl a klasszikus, a Forma-1-ben 1980 ta szerepl versenyplyrl tudni kell. Mert Imola legfbb s leghrhedtebb jellegzetessge valban a magas rzkvekben rejlik, amelyek alapos nyzprbnak vetik al az autk futmvt.
"A siknokkal s rvid egyenesekkel tzdelt Imola a kemny fkezsekrl s gyorstsokrl szl, ami azt jelenti, hogy a meghajtott kerekek tapadsa, a fkek hatkonysga s az aut fktvon tanstott stabilitsa a legfontosabb tnyezk. A j kridhz rmensen kell vezetni, megtmadva a kerkvetket is" - mondja az lete egyik nagy lehetsge eltt ll Wurz.
Imola egybknt a gyszos emlkek dacra is npszernek szmt a versenyzk krben. A hrhedt Tamburellt ugyan az 1994-es tragdia ta megszeldtettk, de az les Tosa, a vlgyben fekv, ltvnyos Acque Minerali, a trkks Rivazza s a szk Variante Bassa mg mindig rzelmes hrokat pendt meg a Forma-1 sporttrtnetre fogkony rajonginak szvben.
"A plyn mindig nagyszer a hangulat, rszben annak ksznheten, hogy dombok kztt, fktl takarva rejtzik, vagyis a krnyezet igazn festi" - mondja a williamses Mark Webber. - "Ezen a plyn mr elsre lvezetes a vezets, s persze a csapatunknak is j eredmnyei voltak itt. Az egyetlen htrny az idjrs, amely ebben az vszakban gyakran hoz est s alacsony hmrskletet."
tfog nyzprba
A tavalyi rajt - nagythatA 4933 mter hossz, kzepesen gyors Imola (a legjobb krhz tartoz tlagsebessg 222 km/ra krli) minden szempontbl hatkony autt kvetel. "A lass kanyarokbl j kigyorstsra, az egyenesekben kivl aerodinamikai hatkonysgra s nagy teljestmnyre van szksg, de tallhat a plyn nhny gyors kanyar is, ahol a karosszria szerepe kerl eltrbe" - ersti meg a Renault versenyzje, Giancarlo Fisichella.
A McLaren-es Kimi Rikknen hozzteszi: "Imola elg techniks, alaposan prbra teszi az autkat, amelyeket gy nagyon jl kell belltani. A futmvet puhra kell hangolni, hogy az autval meg lehessen lovagolni a kerkvetket, mikzben nagy sebessgnl is stabil marad, a siknokban pedig kpes a hirtelen irnyvltsokra. Annak rdekben, hogy a lass kanyarokat minl gyorsabban lehessen bevenni, igen nagy leszort ert alkalmazunk."
Klnsen a domb tetejn tallhat Variante Altban fontos, hogy az aut akadlytalanul t tudjon szguldani a rzkveken. A fkek szintn jelents ignybevtelnek vannak kitve, akrcsak kt hete, Bahreinben. A versenyzk a kr 65%-t teljestik padlgzzal, gy Imola ebbl a szempontbl a leggyorsabb plyk kztt van, egy magassgban a belgiumi Spval; csak Monza mlja fell ezt az rtket. Ennek tudhat be, hogy a motortechnikusok az olaszorszgi hvs ellenre is kritikusabbnak tartjk a Bahrein-San Marino ciklust az Ausztrlia-Malajzia prnl. Teht az eddiginl tbb motorhiba lehet.
A Bridgestone irnyba lendlhet az inga
Kt kills marad a trend - nagythatAz v els hrom futamra a Michelin totlis flnye nyomta r a blyegt, de a hvsnek s a ktsgbeesett fejlesztseknek ksznheten Imolban a Bridgestone irnyba lendlhet t az inga. Erre termszetesen nincs garancia, ha azonban a htvgn esni fog az es - ahogy a meteorolgiai jelentsek grik -, a Michelinnek ssze kell szednie magt.
A gumikops ugyanakkor Imolban nem olyan gyors, mint az elz plykon, ami a lgyabb keverkek fel tolhatja a csapatok vlasztst. "Klnsen a dimbes-dombos felszn miatt fontos, hogy a gumik megfelel balanszot biztostsanak, a hatkony els abroncsok pedig mrskelhetik az alulkormnyzottsgot" - mondja Hisao Suganuma, a Bridgestone technikai igazgatja.
A Michelin gumijai eddig - legalbbis az olyan autkon, mint a Renault R25 s a Toyota TF105 - mind az els krben, mind a teljes versenytvon j teljestmnyt nyjtottak. A Bridgestone-nak radsul a htvgn gondot is okozhat az alacsony hmrsklet, mert az egykrs idmrn fontos lenne, hogy a gumik hamar elrjk az zemi hfokot - ezt pedig a Ferrarival eddig nem sikerlt megvalstani. A gumikat emellett a hepehups burkolat is terheli (klnsen a clegyenesben).
A rvid boxutca s a magas fogyaszts tbb boxkillsra sztklheti a csapatokat, de mivel a 10 kg plusz zemanyaggal jr idvesztesg cseklynek szmt (krnknt 0.32 msodperc), valszn, hogy megmaradnak a jl bevlt, kt tankolsos stratginl.
Tmad a Ferrari
Schumacher mr rgen nem nnepelt - nagythatMichael Schumacher a San Marin-i Nagydj eltt egyrtelmen clzott r, hogy a htvgn hajland lesz a szoksosnl tbb kockzatot vllalni, mert alig van vesztenivalja: ha most sem nyer, a VB-ben vezet Fernando Alonso viszont ismt gyzedelmeskedik, veszlyesen tvol kerl tle a nyolcadik vilgbajnoki cm. rdekes lesz ltni, hogy a 36 ves Schumacher miknt kezeli ezt a helyzetet, amilyenhez hasonlval 2000 ta nem kellett megbirkznia. Egyes orgnumok kzben felhvtk a figyelmet arra a prhuzamra, ami Schumacher s a 11 vvel ezeltti Ayrton Senna kztt ll fenn; 1994-ben Senna volt lpshtrnyban egy ifj titnhoz (persze Schumacherhez) kpest, ezrt minden erejt sszeszedve rkezett Imolba... A tbbit tudjuk. A prhuzam meglehetsen morbid s megrz - remljk, hipotetikus marad.
A favorit tovbbra is a Renault, mert az R25-nek eddig egyetlen gyenge pontjra sem derlt fny. Fernando Alonso lendletben van - felntt a kihvshoz, mg Giancarlo Fisichella kiss tancstalanul ll csapattrsa elspr formja eltt. Mivel Bahreinben kiesett, elkpzelhet, hogy Imolban megkapja az j specifikcij, RS25B motort, mg Alonsnak erre Barcelonig biztosan vrnia kell.
Az elz kt versenyen a Toyota szerezte a legtbb, 25 pontot - mg a Renault-nl is tbbet. A kvetkezetesen gyors Jarno Trulli mellett szrevtlenl Ralf Schumacher is egyre javul formt mutat, de krdses, hogy a TF105 olyan jl fog-e bnni a Michelinekkel a hvsben, mint a sepangi s bahreini hsgben; Trulli Melbourne-ben, ahol szintn nem volt forrsg, kszkdtt a hts kerekekkel.
A McLaren a jelek szerint kezd komolyan magra tallni, az MP4-20 tempjval mr nincs komoly problma. Ha sikerlt megoldaniuk, hogy az aut hamarabb felmelegtse a hts gumikat, akr pariban is lehetnek a Renault-val. Montoya hinya egyelre nem sodorta htrnyos helyzetbe a csapatot, de hossz tvon mg okozhat gondokat a rendszeres piltacsere, mg bahreini harmadik helyezse ellenre Kimi Rikknen szokatlanul letargikusan vezet.
A Williams j aero-csomaggal, s kt enyhn srlt piltval utazik Imolba. Mark Webber bordja mg mindig fj, Nick Heidfeld hta pedig tesztels kzben rndult meg. A grove-i istll a tli tesztekhez kpest vrakozsokon fell kezdte a szezont, s Heidfeld Imolban mg egy nullkilomteres motorbl is profitlhat.
A Ferrari az elmlt hrom htben igyekezett minl jobban kiismerni a Bahreinben sebtben bevetett F2005-t. Schumacher vlthibjt a versenyen lltlag egy olyan alkatrsz okozta, amit az F2004M-bl emeltek t, errl teht remlik, hogy a jvben nem romlik el. A Ferrari sikerhez a Bridgestone jelenti a kulcsot.
Taln hihetetlen, de a BAR, a tavalyi sszetett msodik helyezettje hrom fordul alatt egyetlen pontot sem szerzett. San Marino eltt bizakodbbak, mr csak azrt is, mert a tesztelsek sorn mind Barcelonban, mind Paul Ricard-ban k diktltk a tempt, st, mindkt helysznen j krrekordot lltottak fel. Imolban aerodinamikai frisstseket s j specifikcij Honda motort kapnak.
Fot s grafika: Ferrari, Honda, McLaren, Renault, FIA
|