Hrek : Opel Astra Caravan 1.7 s 1.9 CDTI teszt |
Opel Astra Caravan 1.7 s 1.9 CDTI teszt
2005.04.18. 14:28
Ha kombi, akkor dzel - mondta tallan egyik olvasnk, de krdezem n melyik? Az Opel Astra Caravan nagyon j benyomst tett rm, ppen ezrt a lehetsges ngy dzelbl kettt mg kiprbltam, s br a bivalyers 1.9-es kzelebb ll az n stlusomhoz, mgis az 1.7-est vlasztanm.
Tegnap az Astra s a Focus kombi vltozatnak a tesztjt azzal hagytam abba, hogy br nekem nmagban jobban bejtt az Astra, az rak tanulmnyozsa utn inkbb Focust vennk. Igaz, fjna a szvem. Az Astra belseje ugyanis sokkal inkbb minsgi, az ltala sugrzott kp s hangulat jobban tetszik, futsra is gy tnt az Ople jobban egyben van, egyedl a nem tl ergonmikus kialaktst s az Easytronic vltt kifogsolhattam, nomeg az rat.Most azonban kt Oplet vetnk ssze. Teht akkor kezdjk is. Elszr is ez az Astra mr ms rtegnek szl, mint a korbbi, ami abbl is kiderlt, hogy nagyobb, mint egy Alfa 156 SW, teht mretekben alaposan fellkerekedett nmagn. Mr tegnap is elkezdtem feszegetni, hogy ezek az autk nem biztos, hogy az 1.6-os benzinesekkel a legjobb vlaszts, inkbb a dzelek illenek az egynisgkhz. A Ford esetben ez 1.6 vagy 2.0 TDCi lehet, amelyek kzl az els 110, a msodik 136 lovas. Ehhez kpest az Astra dzelvlasztka sokkal sszetettebb, ppen ezrt el is krtem belle, amit lehetett. Ha mr jobbnak talltam a Focusnl, szerettem volna megtudni melyik dzellel a legjobb vlaszts. Az 1.3-as dzel mr eleve el van vetve, ugyanis a kombi kasztnihoz ez nem krhet, persze nem is lenne vilgmegvlt egy ekkora aut mozgatshoz.
Maradt teht a rgi 1.7-es dzel kt vltozatban, valamint az j 1.9-es dzel szintn ktfle variciban, amely hallatn sokan mr mosolyognak. Ez utbbi ugyanis igazn meggyz adatokkal bszklkedhet, a gyengbb vltozata 120 lovas, azonban az ersebb 150 LE leadsra kpes. Ez az 1.9-esek kztt a legjobbak kz tartozik, ugyanis jelenleg csak a Seat Ibiza 1.9-es PD TDI-je tud gyrilag tbbet, az 160 lovas. Van teht egy kifejezett sportos dzel, amelynek a 120 lovas vltozata sem lehet rossz, azonban a kettjk kztt lv 140 ezer forintot szerintem szinte mindenki kifizeti a plusz harminc lerrt, mr akinek ez szmt. Akinek viszont nem szmt a teljestmny a valsznleg az 1.7-es dzelbe gondolkodik, abbl azonban a gyengbb csak 80 lovas, ami mr szerintem ehhez a kasztnihoz karcs, vagyis n egybl a 100 lovasal prostanm. Egybknt az 1.7-es 100 lovas tlagban 650 ezerrel olcsbb, mint egy 1.9-es 120 lovas CDTI, st a 150 lovashoz kpest mr 800 ezer a klnbsg.
A krds teht az, kinek r meg ennyit a teljestmny adta lmny, az ugyanis sejthet volt, hogy fogyasztsban nem lehet megtakartani a klnbsget. Elszr a 100 lovas CDTI volt nlam, s br nem vagyok ennek a rgi motornak a hve, a vgn mgis kellemes emlkkel el. A 100 ler s a 240 Nm-es forgatnyomatk pont annyira elg, hogy megfelelen mozgassa a kasztnit, a felras hatfokozat vlt segtsgvel viszonylag alacsony fordulaton lehet hatodikban utazni. Ezzel az erforrssal az aut 12,3 msodperc alatt gyorsul szzra papr szerint, 180 km/h a vge, vagyis egy j utazaut, de semmi tbb. A mindennapi hasznlat sorn azt nem szerettem egyedl, hogy 2000 utn ledt csak a turb, gyakorlatilag 2500-nl kezd teljesen hzni, s 4000-nl mr vge, teht nem tl szles az a fordulatszm-tartomnya, amiben ers a gp. A motor akusztikja is tl rdes, a rgi dzelhangulatbl maradt mg valami, lehet nosztalgizni.
Ebben az autban nem volt Sport gomb, gy csak a norml kemnysggel mehettem, de a menetteljestmnyek miatt erre annyira nem is volt szksg. rdekes mdon ebben az Astrban tetszett legjobban a kormny s a vlt, ami azrt lehet, mert az 1.8-os Easytronicja nem fogott meg, mg a nagyobb dzelben valamirt akadt kicsit a kar, s flrehzott a kormny. Ehhez a motorhoz tkletes minden, a volnon padlgz esetn sem rzdnek jelents hajtsi befolysok, teht sszessgben ezt a vltozatot egy nagyon kiegyenslyozott, eltallt autnak reztem. 1.9 CDTI, ms nven DTH (150LE)Ezzel szemben a legersebb dzel felems rzseket hagyott bennem, ugyanis ers, de taln tlsgosan is. Hozz kell tenni, hogy ebben szerepet jtszhatott a valamirt kiss flrehz kormny, amely gy pontatlan is volt, valamint a szintn rthetetlen ok miatt akadoz vltkar. (Biztos kapott mr az lettl, vagy az jsgr kollegktl.) Az els tallkozs nem sikerlt fnyesen, ugyanis ekkor kiderlt, hogy a kagylstott brls magasabb lspozcit eredmnyez, mint a hagyomnyos. Pedig mr mosolyogtam, amikor leadtam az 1.7-est s lttam, hogy a csere 1.9-esben milyen ls van, de meglepetsemre egyszeren nem lehetett normlisan leengedni. Sebaj, de azrt gy mr a vezetsben hrom dolog zavart, ami a teljesen kiegyenslyozott 1.7-es utn keser hangulatot eredmnyezett nlam.
Persze ennl a modellnl mindenki a motorra kvncsi, amely 150 lerejvel s 320 Nm-es forgatnyomatkval jval vonzbban fest, mint az 1.7-es. A forgatnyomatka ugyan nem a legnagyobb, de mindenkppen kiemelked adat, fleg gy, hogy ezt 2000 s 2750-es fordulatszm kztt vgig leadja. Ez rezhet is, st zavaran az, ugyanis olyan ers hajtsi befolysok bredtek, hogy rosszabb ton padlgznl majdnem kitpte a kezembl a volnt. Az ereje egszen hirtelen jn meg, s sokig kitart, gy megleheten sportosan lehet kzlekedni az autval. Papron 8,9 msodperc alatt gyorsul fel nullrl szzra s 209 km/h a vgsebessge, amit knnyedn teljestett is. Igazndibl autplyn nagyon szvesen ment 160-at, st 180-at is, ezrt figyelnem kellett, hogy lland jelleggel ne szaladjon el velem a l. Ilyenkor elg hatodikban hagyni az autt 2000-tl gyis sztszed mindent, vagyis a rugalmassgra nem lehet panasz. A nagyon ers motor miatt elrt sebessgeknl azonban mr nem tnt annyira meggyznek a fk, fokozottan kijtt, hogy ennek az autnak nem volt az igazi a kormnyozhatsga. Azonban mg gy is kedvezek a benyomsok, st a msodik genercis kzs nyomcsves motor a fogyasztsval is meggyztt. Az 1.7-es a gyri kereken 5 literes vegyes tlag helyett nlam 6,8 litert fogyasztott, azonban a sokkal inkbb kihasznlt 1.9-es az elrt 5,8 literes tlag helyett az n lbam alatt 7,2 litert evett, vagyis mindssze 4 tizeddel fogyasztott tbbet a msflszer olyan ers motor, ami kivl.
Ennek ellenre a kt modell kztti 800 ezer forint rklnbsg csak azoknak ri meg, akik tnyleg nagyon ers, lmnyszmba men turbdzel kombit akarnak. n ugyanakkor tovbbra is kitartok amellett, hogy hideg fejjel az 1.7-es az idelis vlaszts. Az mr ms krds, hogy egy j felszereltsggel (Elegance) ez is tbb mint 5 milli forint, egszen pontosan 5.115.000 forint. De, ha azt nzzk, hogy ugyanez a 150 lovas motorral 5.925.000 forint, akkor megint csak azt lehet mondani, hogy taln ennyit nem r meg az ersebb motor adta plusz.
|